10.10.2016

Proč jít do zvukového studia

Proč jít do zvukového studia?

Říká se, že zvuk tvoří přinejmenším polovinu filmu. A nejsou to jenom dialogy a hudba, ale i všechny ruchy v pozadí, zvuky místa, pocit prostoru… Podcenit zvukovou stránku jakéhokoliv filmu, ať už se jedná o velkofilm nebo malou skromnou produkci, znamená podrazit nohy všem profesionálům, kteří potili krev kvůli tomu, aby film dobře vypadal. Tady je několik způsobů, jak zaručeně pokazit zvukovou stopu a zkazit celý film:

Špatně nasnímáte: Základní chyba je pomocí nevhodné technologie, v nevyhovujících podmínkách a s mizernou technikou tak nějak zachytit, co je slyšet na place, a doufat, že se to v postprodukci zachrání. Ve zvukovém studiu se sice často dělají neuvěřitelné zázraky, ale kvalitní materiál ušetří ve finále spoustu času a také peněz.

Neumíte mluvit: Mluvit se sice každý naučí už v batolecím věku, ale to ještě neznamená, že všichni umíme mluvit do mikrofonu. Speaker a dabingový profesionál na svém hlasovém projevu maká mnoho let a v nahrávací kabině předvede na první dobrou výkon, jaký z nezkušeného amatéra nevydolujete ani za týden. Proto voiceover nemůže natočit ta slečna z recepce, co má krásné oči a příjemný hlas. Potřebujete zkušeného herce nebo speakera.

Pořádně nesmícháte: Ozvučit film nebo video neznamená jen plácnout k obrázku hudbu a dialogy tak, aby to bylo slyšet. Musíte ošetřit frekvence, zkomprimovat hlas, zbavit ho sykavek, dobarvit efektem, zasadit do prostoru pomocí hallu, smíchat ho s hudbou… Ale to pořád není všechno. Když to celé hraje, tak jak má, musí se finální mix ještě zmasterovat. Jinak se míchá na internet, speciálně se zvuk ošetřuje pro televizi. Je to docela věda.

Aby to dobře znělo, je potřeba hromada sofistikovaného hardwaru, drahého softwaru a hlavně spousta dovedností, znalostí a zkušeností. Ošidit jakoukoliv fázi ozvučení filmu nebo videa je cesta do produkčních pekel. Zvuk má totiž ještě jednu vlastnost: Možná mu každý nerozumí, ale každý si ho všimne, když nefunguje.